Page 23 - EMEIS TEYXOS 10- MARTIOS 2014
        P. 23
     
       	              “Το 1577 εγκαταστάθηκε στο Τολέδο. Εκεί ονομάστηκε El               Greco, Ο Έλληνας. Στα έργα του, όμως, υπέγραφε πάντα           Ελληνικά ως “Δομένικος Θεοτοκόπουλος Κρης εποίησε””        δικής τέχνης του.                                     νιου καλλιτέχνη, που έχει σημαδέψει με το έργο         Μερικοί κριτικοί, επειδή δεν μπορούσαν να ερ-        του την ιστορία της Τέχνης, εντοπίζονται και στις        μηνεύσουν  την  ιδιαιτερότητα  των  μορφών  του  δύο χώρες.        ζωγράφου,  σκέφτηκαν  ότι  είχε  πρόβλημα  όρα-                          Ι σ π α ν ί α        σης (αστιγματισμό) ή ότι ήταν ψυχοπαθής. Σήμε-         Η Ισπανία θα παρουσιάσει δύο μεγάλες εκθέσεις        ρα, όμως, οι μελετητές θεωρούν πως αυτό ήταν το  στη Μαδρίτη και στο Τολέδο. Η πρώτη, με τίτλο        στυλ του. Ο Γκρέκο είναι ταυτόχρονα βυζαντινός  «Ο Γκρέκο και η μοντέρνα ζωγραφική» (24 Ιουνί-        αγιογράφος, με έντονη την επίδραση της Κρητι-         ου στο Μουσείο Πράδο) στοχεύει στο να αναδείξει        κής  αγιογραφικής  σχολής.  Αναγεννησιακός  ζω-       την επιρροή που άσκησε ο σπουδαίος Έλληνας        γράφος και μανιεριστής. Αλλά και ζωγράφος με  ζωγράφος στη μοντέρνα τέχνη. Στη δεύτερη, «Ο        εντελώς προσωπικό στυλ.  Ο μανιερισμός -προέρ-        Γκρέκο στο Τολέδο» θα παρουσιαστούν 80 έργα        χεται από τη λέξη manierus, που σημαίνει “τρό-        του καλλιτέχνη, τα οποία θα συγκεντρωθούν στο        πος”- ήταν ένα κίνημα μικρής διάρκειας, μεταξύ  Τολέδο από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου,        Αναγέννησης και Μπαρόκ, το οποίο είχε μεταβατι-       αλλά και από εκκλησίες της πόλης. Η Μαδρίτη,        κό χαρακτήρα. Από την αρμονία, τη γαλήνη, την  επίσης, σκοπεύει στη διοργάνωση ενός Διεθνούς        εξιδανίκευση και την ισορροπία της Αναγέννησης,  Συνεδρίου,  με  επίκεντρο  τον  Κρητικό  καλλιτέ-        μεταβαίνουμε σε σχηματικότητα και έντονη συ-          χνη, αφιερώνει δε το Εικοστό Συνέδριο των Ισπα-        ναισθηματική εκφραστικότητα, με μορφές επιμη-         νών Ιστορικών της Τέχνης, στον Θεοτοκόπουλο.        κυσμένες και με παθιασμένη συστροφή στις στά-                            Ε λ λ ά δ α        σεις τους,. Σε δεξιοτεχνικές χρωματικές αντιθέσεις     Στην Ελλάδα, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει συ-        και σε μη ορθολογική αντίληψη του χώρου.              γκροτήσει ειδικές επιτροπές, για την προετοιμα-          Ο Μιχαήλ Άγγελος θεωρείται ο ιδρυτής του μα-        σία των εκδηλώσεων στις οποίες συμμετέχουν: η        νιερισμού.  Ο Ελ Γκρέκο προτίμησε τα θρησκευ-         Λίνα Μενδώνη (Γενική Γραμματέας του Υπουρ-        τικά θέματα, αλλά ήταν και εξαίρετος προσωπο-         γείου) η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα (Διευθύντρια        γράφος. Στα πορτραίτα του διαφαίνεται η βαθιά  της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου        ψυχολογική διεισδυτικότητα και η άρτια τεχνική  Σούτζου) ο Άγγελος Δεληβοριάς (Διευθυντής του        του. Ήταν ακόμα αρχιτέκτονας και γλύπτης. Θε-         Μουσείου  Μπενάκη)  ο  Νικόλαος  Σταμπολίδης        ωρείται ο προάγγελος του εξπρεσσιονισμού, εξαιτί-     (Διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης)        ας της ιδιαιτερότητας των μορφών, των χρωμάτων  η Ευγενία Χαλκιά (Διευθύντρια του Βυζαντινού        και των κινήσεων μέσα στον χώρο.                      & Χριστιανικού Μουσείου) ο Ντένης Ζαχαρόπου-                                                              λος (Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μακεδονικού              Ε κ δ η λ ώ σ ε ι ς   γ ι α   τ ο   έ τ ο ς     Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης) ο Νικόλαος Χατζη-           Δ ο μ ί ν ι κ ο υ   Θ ε ο τ ο κ ό π ο υ λ ο υ      νικολάου (Καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πα-          Το  2014  έχει  επισήμως  ανακηρυχθεί  «Έτος  νεπιστήμιο Κρήτης) η Εύα Γραμματικάκη (Διευ-        Greco», από την Ελλάδα και την Ισπανία, και η  θύντρια  του  Ιστορικού  Μουσείου  Ηρακλείου)  ο        UNESCO έχει αποδεχθεί και υιοθετήσει την πρό-         Γιάννης Κουράκης (Δήμαρχος Ηρακλείου) κ.ά.        ταση αυτή στο πλαίσιο του προγράμματος της, το                            Α θ ή ν α        οποίο αφορά τα επετειακά έτη. Παράλληλα με την         Στην Αθήνα έχουν προγραμματιστεί εκθέσεις σε        Ελλάδα,  πλήθος  εκδηλώσεων  θα  πραγματοποιη-        τρία  Μουσεία:  Στο  Βυζαντινό  Μουσείο  -  Τέχνη        θούν και στην Ισπανία, εφόσον οι ρίζες του σπά-       και Κοινωνία στην Κρήτη, τα χρόνια του Θεοτο                                                                                                        23
       
       
     





