Page 21 - EMEIS TEYXOS 10- MARTIOS 2014
        P. 21
     
       	                                                                                     ΕΤΟΣ 2014                                                                   ΔΟΜΗΝΙΚΟΥ                                                                   ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΥ          “Μερικοί κριτικοί, επειδή δεν μπορούσαν να ερμηνεύσουν την            ιδιαιτερότητα των μορφών του ζωγράφου, σκέφτηκαν ότι είχε             πρόβλημα όρασης (αστιγματισμός) ή ότι ήταν ψυχοπαθής”        Ο  Δομήνικος  Θεοτοκόπουλος,                          στηκε El Greco, Ο Έλληνας. Στα έργα του, όμως,        ο επονομαζόμενος Ελ Γκρέκο, γεννήθηκε στο             υπέγραφε  πάντα  Ελληνικά  ως  “Δομένικος  Θεο-        Φόδελε ή στον Χάνδακα (σημερινό Ηράκλείο) το          τοκόπουλος Κρης εποίησε” ή ως “Δομήνικος Θε-        1541.  Στο  ναό  της  Αγίας  Αικατερίνης,  στο  Ηρά-  οτοκόπουλος εποίει”. Ανέλαβε πολλές παραγγελί-        κλειο, σπούδασε τη βυζαντινή εικονογραφία.            ες για το διάκοσμο εκκλησιών και για πορτραίτα,         Το 1568, πήγε στη Βενετία. Οι δεσμοί μεταξύ Κρή-     και απέκτησε μεγάλη φήμη και πλούτη. Με τη σύ-        της και Βενετίας ήταν στενοί, αφού το νησί διε-       ντροφο της ζωής του, Χερόνιμα ντε λας Κουέβας        τέλεσε υπό ενετική κυριαρχία. Ο Θεοτοκόπουλος         (“Η γυναίκα με τη γούνα”, 1577-1578) απέκτησε,        μαθήτευσε κοντά στον Τιτσιάνο, γνώρισε τον Τι-        το 1578, το γιο του Χόρχε Μανουέλ, ο οποίος θα        ντορέττο,  και  εξοικειώθηκε  με  την  τεχνοτροπία    ακολουθήσει τα βήματα του πατέρα του.  Το 1586,        του μανιερισμού. Η επίδραση του δασκάλου του εί-      ολοκλήρωσε το αριστούργημά του “Η ταφή του        ναι ιδιαίτερα έντονη και φανερή στις προσωπογρα-      κόμη Οργκάθ”, έργο περίφημο για την έμπνευσή        φίες του Γκρέκο.  Το 1570, μετακόμισε στη Ρώμη,       του. Ο Ελ Γκρέκο πέθανε στο Τολέδο, το 1614.        όπου απέκτησε μια ευρύτερη ουμανιστική παιδεία,         Ο Θεοτοκόπουλος αφομοίωσε τα διδάγματα της        καθώς και γνώσεις αρχιτεκτονικής και γλυπτικής.       βυζαντινής παράδοσης, της Αναγέννησης και του        Έγινε φίλος με τον Τζούλιο Κλόβιο, σημαντικό ει-      Μανιερισμού. Ταυτόχρονα, διαφοροποιήθηκε από        κονογράφο χειρογράφων, ο οποίος τον προώθησε          αυτά,  δημιουργώντας  τη  δική  του,  πρωτότυπη        σε κύκλους που βοήθησαν πολύ στη σταδιοδρομία         και μοναδική τέχνη, με την προσωπική σφραγί-        του ζωγράφου. Εκεί γνώρισε τα έργα του Μιχαήλ         δα του.   Η εξαΰλωση και επιμήκυνση των μορ-        Αγγέλου, η τεχνοτροπία του οποίου δεν του άρεσε       φών, με πρόσωπα αποστεωμένα, εκφραστικά και        καθόλου. Δήλωσε μάλιστα ότι, αν κατέστρεφαν τη        τραγικά, αλλά λαμπερά και εκστατικά. Οι έντο-        “Δευτέρα Παρουσία” του Μιχαήλ Αγγέλου, στην           νες χρωματικές διαβαθμίσεις, με χρώματα ψυχρά        Καπέλα Σιστίνα στο Βατικανό, θα μπορούσε εκεί-        και καθαρά (μπλε, κίτρινο, κόκκινο, άσπρο). Τα        νος να την αντικαταστήσει με έργο ασύγκριτα κα-       μεταφυσικά  τοπία,  γεμάτα  μυστικισμό  και  θρη-        λύτερο.                                               σκευτική  κατάνυξη.  Το  μεγαλειώδες,  υπερκό-         Το 1572, επέστρεψε στη Βενετία για κάποιο χρο-       σμιο και εξωπραγματικό φως που, σε συνδυασμό        νικό διάστημα. Τελικά, αποφάσισε να αναζητήσει        με τη σκια, δημιουργεί μια υπερβατική, υποβλη-        καλύτερη τύχη στην Ισπανία, με την ελπίδα να λά-      τική  και  ονειρική  ατμόσφαιρα.  Οι  συστρεφόμε-        βει  κάποιες  παραγγελίες  για  το  Εσκοριάλ-κατοι-   νες στάσεις, σαν γλώσσες φωτιάς, που πετάγονται        κία, μοναστήρι και μαυσωλείο των βασιλιάδων της       με εκρηκτική ζωντάνια προς τα ουράνια. Τα λευ-        Ισπανίας, κοντά στη Μαδρίτη. Ο μοναδικός, όμως,       κά χέρια, που αποδίδονται με λεπτές γραμμές. Οι        πίνακας  (“Το  μαρτύριο  του  Αγίου  Μαυρικίου”,      πλούσιες πτυχώσεις των ρούχων. Η δυνατή και        περ. 1580-1582) που φιλοτέχνησε για το ανάκτορο,      πυκνή πινελιά, η πνευματικότητα, η εσωτερική        απορρίφθηκε από το Φίλιππο Β΄.                        αγωνία, που εκφράζεται με παράφορο πάθος. Όλα         Το 1577 εγκαταστάθηκε στο Τολέδο. Εκεί ονομά-        αυτά αποτελούν κυρίαρχα γνωρίσματα της μονα                                                                                                        21 21
       
       
     





