Τι είναι το Viral Marketing;

Τι είναι το Viral Marketing;
Spread the love

AAEAAQAAAAAAAAKbAAAAJDk5Yzc3ZjE0LTYxYzUtNGFjMi1hYWMzLWM2MTMxZDM1NGEyYg

Το viral marketing είναι μια στρατηγική που ακολουθούν οι marketers και έχει ως στόχο τη διάδοση ενός brand από τους ίδιους τους καταναλωτές με αυθόρμητο τρόπο. Οι marketers δημιουργούν μια εκστρατεία επικεντρωμένη στο σκοπό που θέλουν να προβάλλουν χωρίς όμως να είναι εμφανές ότι πρόκειται για κάποια διαφήμιση, ώστε να μπορεί να εξαπλωθεί αυθόρμητα από τους καταναλωτές μέσω της διάδοσής της σε φίλους. Αποτελεί τον πιο δύσκολο και ταυτόχρονα έναν από τους πιο αποτελεσματικούς και πιο οικονομικούς τρόπους προώθησης για μια εταιρεία ή οργανισμό.

Αρχικά, το viral marketing γινόταν κυρίως μέσω e-mails, καθώς πρόκειται για έναν τρόπο επικοινωνίας που ενθαρρύνει την προώθηση μηνυμάτων σε πολλούς παραλήπτες. Έτσι το e-mail ταυτιζόταν με το viral marketing. Πλέον, το μέσο που κυριαρχεί είναι το video, που συνδυάζει εκπληκτικά τη δύναμη της εικόνας και του ήχου μεταδίδοντας επιτυχώς το μήνυμα και που έχει οδηγήσει δικτυακούς τόπους όπως το YouTube από την αφάνεια σε δισεκατομμύρια δολαρίων επιχειρήσεις.

Το Youtube, της Google πλέον, αποτελεί το καλύτερο μέσο του διαδικτύου για viral marketing. Αν ένα βίντεο είναι πολύ αστείο, ασυνήθιστο ή προκαλεί ορισμένα συναισθήματα, είναι πιθανό αυτό το βίντεο να γίνει γρήγορα δημοφιλές. Οι χρήστες θα κάνουν share το video στα κοινωνικά προφίλ που έχουν στο διαδίκτυο ή θα χρησιμοποιήσουν το e-mail για την αποστολή του. Επίσης, είναι πιθανό πολλές σελίδες, blogs, εφημερίδες και περιοδικά να ενσωματώσουν το βίντεο (αν επιτρέπεται) σε διάφορες θέσεις στο διαδίκτυο, προσελκύοντας ακόμη μεγαλύτερη προσοχή σε αυτό.

Συνεπώς το viral marketing ορίζεται σαν μια στρατηγική – εκστρατεία που δημιουργείται με την πρόθεση να «πάει παντού». Αυτό περιλαμβάνει τα μη-διαδραστικά μέσα, όπως βίντεο, podcasts, άρθρα ή θέσεις blog, καθώς και διαδραστικό περιεχόμενο, όπως εργαλεία, web-based παιχνίδια ή ARGS (εναλλακτικής πραγματικότητας παιχνίδια).

Οι marketers που καλούνται να δημιουργήσουν μια viral εκστρατεία, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν είναι να προσδιορίσουν και να χαράξουν τη στρατηγική marketing που θα ακολουθήσουν, το κοινό στο οποίο θα απευθυνθούν, τον στόχο του μηνύματος και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για τη διάδοσή του.

Η αξία του viral marketing είναι ανεκτίμητη. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, το μήνυμα μπορεί να παραληφθεί – διαβαστεί από χιλιάδες και μερικές φορές από εκατομμύρια αποδέκτες. Για παράδειγμα, αν προωθήσουν 10 φίλοι σε 10 δικούς τους φίλους ένα μήνυμα και από αυτούς ο καθένας το προωθήσει σε 10 δικούς του, τότε το μήνυμα μπορεί να παραληφθεί από δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους ή ακόμα και εκατομμύρια!

To viral marketing είναι ένα χρήσιμο εργαλείο marketing που μπορεί να λειτουργήσει είτε αυτόνομο είτε ως μέρος μιας ευρύτερης εκστρατείας που χρησιμοποιεί πολλά είδη marketing. Είναι ιδιαίτερα ελκυστικό εργαλείο για τις μικρότερες επιχειρήσεις ή εταιρείες, επειδή αποτελεί συνήθως μια φθηνή εναλλακτική λύση ειδικά εάν συγκριθεί με τις παραδοσιακές προσπάθειες marketing.

Μια νέα εταιρεία ενεργειακών ποτών, για παράδειγμα, θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα video στο διαδίκτυο όπου ένα άτομο που καταναλώνει το συγκεκριμένο ενεργειακό ποτό καταφέρνει να εκτελέσει ένα φαινομενικά αδύνατο άλμα με ποδήλατο. Αν το video είναι κατασκευασμένο με τέτοιον τρόπο που οι χρήστες να μπορούν να αντλήσουν στοιχεία από την πραγματικότητα και να ταυτιστούν με τον πρωταγωνιστή, τότε οι χρήστες εύκολα θα το μοιραστούν. Έτσι το video φτάνει σε όλο και περισσότερα μάτια και η εταιρεία μπορεί να πετύχει τον στόχο της, να πείσει δηλαδή τους θεατές να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το ποτό χωρίς όμως να έχει χρησιμοποιήσει καμία άλλη μορφή διαφήμισης.

Το viral marketing συχνά χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με άλλες μεθόδους του marketing, όπως συνέβη στην περίπτωση του ‘Blair witch Project’. Η viral πτυχή της εκστρατείας δημιούργησε πολύ μεγάλο buzz για την ιστορία της ταινίας, πολύ πριν από την έναρξη των διαφημίσεων, των trailers των συνεντεύξεων και των άλλων μορφών παραδοσιακού marketing. Αυτό έκανε πολλούς ανθρώπους να μιλούν για την ταινία ήδη πριν την προβολή της και πριν καν ανακοινωθεί επίσημα στο κοινό. Πλέον, δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε καλλιτέχνες να δημιουργούν videos που στόχο έχουν να γίνουν viral, πριν το επίσημο video clip του τραγουδιού.

Viral videos συναντάμε και σε πολιτικές εκστρατείες. Στην πιο συνήθη μορφή τους πρόκειται για videos που δημιουργούνται από υποψηφίους, τα οποία περιλαμβάνουν ηχητικά αποσπάσματα του αντίπαλου υποψηφίου κατά τα οποία φέρεται να λέει κάτι που οι άνθρωποι μπορούν να βρουν προσβλητικό. Οι πολιτικοί ελπίζουν ότι εστιάζοντας σε μια απαράδεκτη ανακοίνωση του αντιπάλου, το βίντεο θα διαδοθεί από το κοινό και θα αναπτυχθεί μια αρνητική στάση προς τον στοχευμένο αντίπαλο.

Το συναίσθημα παίζει πολύ σημαντικό στις viral καμπάνιες. Άλλα χαρακτηριστικά που συχνά συναντάμε σε viral videos είναι το χιούμορ, το παράδοξο, το περίεργο και το ασυνήθιστο. Μια από τις πιο επιτυχημένες viral εκστρατείες που έχουν γίνει από κάποιο brand (αν όχι η πιο επιτυχημένη), ήταν το “Real Beauty Sketches” από την εταιρεία ‘Dove’. Το βίντεο που δημιουργήθηκε έκανε ρεκόρ views (καταναλωτών που είδαν το video), κερδίζοντας περισσότερες από 114 εκατομμύρια προβολές μόνο τον πρώτο μήνα. Αυτό οφειλόταν εν μέρει χάρη στις προσπάθειες της μάρκας Unilever για να διαδώσει το μήνυμα της σε όλο τον κόσμο: Το video αυτό της Dove έγινε upload σε 25 διαφορετικές γλώσσες και υπήρχε σε 33 διαφορετικά official κανάλια της εταιρείας σε όλο τον κόσμο, φτάνοντας στους καταναλωτές σε περισσότερες από 110 χώρες.

To viral marketing επιτυγχάνεται κυρίως μέσω video, αλλά όχι μόνο. Μπορεί και μια φωτογραφία να είναι αρκετή. Ένα από τα πιο επιτυχημένα viral σε προεκλογική εκστρατεία στην Ελλάδα ήταν η selfie φωτογραφία που έβγαλε η υποψήφια ευρωβουλευτής Χριστίνα Γιαννόπαπα Κατριβάνου με τον τότε πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά στο αεροπλάνο στη διάρκεια μιας πτήσης. Ένα ταξίδι, μια φωτογραφία selfie με τον πρωθυπουργό και ένα post στο Facebook… και το αποτέλεσμα φανταστικό! Το post σε δύο μόλις ημέρες είχε κοντά στα 1.000 likes & 70 shares με συνολική απήχηση για τις πρώτες δύο ημέρες κοντά στους 100.000 ανθρώπους (unique people), ενώ τα impressions ξεπέρασαν τις 500.000! Αλλά το viral δεν σταμάτησε εδώ. Τη φωτογραφία αναδημοσίευσαν εφημερίδες, περιοδικά, blogs και φυσικά τα μεγαλύτερα ενημερωτικά Internet sites στην Ελλάδα (newsbeast, enikos, newsbomb, newsit, zougla, news κτλ). Εκτιμώμενη συνολική απήχηση πάνω από 2.000.000 views και όλα αυτά με μια φωτογραφία. Τα χαρακτηριστικά που έκαναν την φωτογραφία τόσο επιτυχημένη ήταν δύο: Το γεγονός ότι ο τότε πρωθυπουργός τράβηξε selfie φωτογραφία στο αεροπλάνο και το photobombing, δηλαδή η τυχαία εμφάνιση ενός ανθρώπου στη φωτογραφία ο οποίος μάλιστα έκανε μια περίεργη γκριμάτσα! Υπεύθυνη εταιρεία για τη εκστρατεία ήταν η Digital Tempo.

 

AAEAAQAAAAAAAALqAAAAJGI0YzlkMzNiLWFlMGYtNGNhNi04ZGI1LTI5NjVmNTZlNTgwOA  Του Νίκο Παπαδόπουλου
CEO of DigitalTempo.gr

Emeis Magazine

Αφήστε μια απάντηση