Η Λύση του Προβλήματος με την Παραλία «Ναυάγιο» της Ζακύνθου
Γράφει ο Συντάκτης μας Χάρης Ν. Σεπεντζής
Φωτο: Shutterstock
Το κλείσιμο μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2023 της Παραλίας «Ναυάγιο» στην Ζάκυνθο, που συμπίπτει και με το επίσημο, τουλάχιστον, κλείσιμο της φετινής Τουριστικής Περιόδου (γιατί το καλοκαίρι στη χώρα μας εκτείνεται και μέχρι το χειμώνα), δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στον Τουρισμό, με τον τρόπο που διενεργείται.
Τα μέτρα απομάκρυνσης του κόσμου από την επικίνδυνη ζώνη καλώς παίρνονται!
Διότι, με το Ιστορικό της αποκόλλησης βράχων, θα θρηνούσαμε θύματα, σε νέο συμβάν. Ήδη το 2018 και το 2022 είχαμε παρόμοια περιστατικά, ευτυχώς, χωρίς θύματα.
Για το ιστορικό θα δανειστούμε απόσπασμα από σχετικό Δημοσίευμα, κατά το οποίο:
«….Υπενθυμίζεται ότι στις 13 Σεπτεμβρίου του 2018 τραυματίστηκαν 7 άνθρωποι από κατολίσθηση στο Ναυάγιο, με τους τρεις εξ αυτών να μεταφέρονται στο Νοσοκομείο Ζακύνθου. Η αποκόλληση των βράχων έγινε σε τρία στάδια. Στην αρχή ακούστηκε ένας θόρυβος και έπεσε ένα μικρό κομμάτι βράχου. Αυτό, ευτυχώς, λειτούργησε ως προειδοποίηση και αρκετοί επισκέπτες απομακρύνθηκαν από τα βράχια. Στη συνέχεια έπεσε ένα μεγαλύτερο τμήμα βράχου και ακολούθησε η μεγάλη κατολίσθηση. Από τη δίνη που σχηματίστηκε αναποδογύρισαν βάρκες. Να σημειωθεί ότι την ώρα της κατολίσθησης στην παραλία Ναυάγιο βρίσκονταν εκατοντάδες τουρίστες με μικρά παιδιά.»
Πηγή: https: //www.iefimerida.gr
Τον Μάρτιο του 2023, με την περιοδική, ανά εξάμηνο, αυτοψία είχαμε νέα δεδομένα, για τα οποία θα δανειστούμε, πάλι, ένα νέο έγκυρο Δημοσίευμα, όπου:
Σύμφωνα με την Δημοσίευση της Εφημερίδας
«Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»:
(Newsroom 16.03.2023 • 09:06 UPD: 13:25)
«Την εκ νέου απαγόρευση πρόσβασης στην παραλία «Ναυάγιο» της Ζακύνθου εισηγήθηκε ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ), στο πλαίσιο των επανεκτιμήσεών του αναφορικά με τη σεισμική δραστηριότητα και τα κατολισθητικά φαινόμενα.
Σύμφωνα με την αυτοψία, που διενεργήθηκε στις 8 Μαρτίου 2023 από επιστημονικό κλιμάκιο του ΟΑΣΠ, υπό την καθοδήγηση του προέδρου του, καθηγητή Ευθύμιου Λέκκα, διαπιστώθηκε εκτεταμένος κατολισθητικός κίνδυνος λόγω διάβρωσης στα περιμετρικά πρανή.
Με βάση τα ευρήματα της αυτοψίας, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη μεταξύ του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, του υπουργείου Νησιωτικής Πολιτικής, του υπουργείου Τουρισμού, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, υπό τον συντονισμό της Προεδρίας της Κυβέρνησης, για την εφαρμογή της απαγόρευσης πρόσβασης στο Ναυάγιο για τη φετινή τουριστική περίοδο.
Συμφωνήθηκε, επίσης, η κατάσταση να επανεκτιμάται δύο φορές ετησίως έπειτα από νέες επιτόπιες αυτοψίες.
«Η ασφάλεια κατοίκων και επισκεπτών είναι πάνω από όλα και η απόφαση λήφθηκε λαμβάνοντας υπόψη τα νέα επιστημονικά δεδομένα του ΟΑΣΠ και του προέδρου του, καθηγητή Ευ. Λέκκα, δεδομένης της μεγάλης επισκεψιμότητας της περιοχής κατά την τουριστική περίοδο», δήλωσε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας.
Υπενθυμίζεται ότι στις 9 Σεπτεμβρίου του 2022, το Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Ζακύνθου είχε αποφασίσει την απαγόρευση της πρόσβασης για λόγους ασφαλείας».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Έτσι, αποφασίστηκε το κλείσιμο μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2023 της Παραλίας «Ναυάγιο» στην Ζάκυνθο.
Η ανακοίνωση, όμως, είναι αφοριστική, ενώ υπάρχουν λύσεις, που αναφέρονται κατωτέρω. Και το «δια ταύτα» : δεν ανακοινώθηκε. Πότε, δηλαδή, θα αποκατασταθεί το πρόβλημα της προσβασιμότητας του δεύτερου, μετά την Ακρόπολη, τόπου παγκόσμιας επισκεψιμότητας στην Ελλάδα μας.
Ισχυρή βούληση χρειάζεται. Και τεχνογνωσία υπάρχει και έμπειρα στελέχη έχουμε: όταν το «Ιερό Κουβούκλιο» του Παναγίου Τάφου, στα Ιεροσόλυμα αποκαταστάθηκε – φυσικά μετά από επισταμένη μελέτη – μέσα σε 60 ώρες, υπό την μελέτη, τον συντονισμό και την επιστασία της Τόνιας Μωροπούλου, Καθηγήτριας Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ και του Κλιμακίου Τεχνικών, με άριστο αποτέλεσμα και την διεθνή αναγνώρισή του.
Ας μην μένουμε, λοιπόν, στις ανά Εξάμηνο αυτοψίες, αλλά ας προχωρήσουμε στο «διά ταύτα».
Όλα τα έργα που γίνονται στις εθνικές οδούς στα φαινόμενα Σάρρες – Καταπτώσεις, είτε με πλέγματα είτε με τοίχους αντιστηρίξεως και υποστηρίξεως, πως αντιμετωπίζονται; Βέβαια, εδώ, το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο, δεδομένου ότι υπεισέρχεται και ο παράγων της έντονης σεισμογένειας της περιοχής, όμως, μέχρι να γίνουν οριστικές Μελέτες της αντιμετώπισης του προβλήματος, οι οποίες μελέτες θα πρέπει να έχουν ως παραμέτρους και την στατικότητα της όποιας κατασκευής, π.χ. ενός τοίχου αντιστηρίξεως και την εικαστική αναπαράσταση του υπάρχοντος Βράχου, αν «επενδυθεί», δηλαδή, να μην φαίνεται, μία τσιμεντένια κατασκευή, που θα χαλάει «την εντροπία συστήματος – του τόπου». Το ίδιο να γίνει εικαστικά και εάν ο «τοίχος» είναι σε κάποια απόσταση από το βράχο ώστε, αν πέσουν οι Σάρρες – Καταπτώσεις, ή «φλοιός» του βράχου (όπου πιθανόν ο βράχος να είναι επικαλυμμένος με ασβεστολιθικά τοιχώματα που επικάθονται με το χρόνο – για να το πούμε απλά – ως «φλοιός» σε αυτόν, και αποκολλώνται εύκολα με ένα σεισμό, αφού δεν αποτελούν κύριο σώμα του βράχου, κάτι που διαπιστώνεται με ειδικές μετρήσεις (να το πούμε απλά και αυτό: κάτι σαν «ακτινοσκόπηση» της περιοχής), να πέσουν στο διάστημα ανάμεσα βράχου και τοίχου και έτσι ο τοίχος να προστατεύει τους έξω από αυτόν, προς την θάλασσα. (ταπεινή γνώμη του γράφοντος, που τυγχάνει και εικαστικός και τεχνικός και …Ζακυνθινός και έχει ως ζωντανό παράδειγμα τον Δάσκαλό του Πολ. Μηχανικό Δρα Σωτήριο Δελούκα, που τόλμησε και «έχτισε» στην Έρημο επάνω σε «Σκάφη», που δημιούργησε, Ουρανοξύστες…, όλα γίνονται).
Μπορούν να παρθούν προσωρινά μέτρα αντιμετώπισης – δεν υπάρχει μόνο το άσπρο – μαύρο, δηλαδή, ή επιτρέπουμε ή απαγορεύουμε την προσβασιμότητα.
Υπάρχουν κι άλλες λύσεις του προβλήματος, όπως μπορεί να διαταχθεί να εγκατασταθεί μόνιμα στα 30 ή 50 μέτρα από την επίμαχη παραλία ένα Σκάφος του Λιμενικού, το οποίο θα κρατά σε απόσταση ασφαλείας τους επισκέπτες Έλληνες και Ξένους Τουρίστες, ώστε να μπορούν να ιδούν και να φωτογραφίσουν το «Ναυάγιο». Αν θέλουν να κάνουν μπάνιο να τους οδηγούν σε διπλανές παραλίες, που δεν έχουν το πρόβλημα από Σάρρες – Καταπτώσεις του συγκεκριμένου όρμου. Παράλληλα με το μέτρο του Σκάφους Επιτήρησης του Λ.Σ., μπορούν να οριοθετήσουν την απαγορευμένη ζώνη με επιπλέουσα «αλυσίδα από μπάλες» σαν αυτή των κολυμβητηρίων, που, όμως, αν παραβιαστεί να χτυπήσει συναγερμός, κάτι που μπορεί απλά να επιτευχθεί με αισθητήρες ή άλλα μέσα.
Έτσι (με τη μέθοδο του μισο-γεμάτου και όχι του μισο-άδειου ποτηριού), με μία ανακοίνωση του τύπου «επετράπει, τελικά, η πρόσβαση μέχρι απόσταση ασφαλείας, επιτυγχάνουμε την προσβασιμότητα των τουριστών έστω και έτσι και δεν ανακοινώνουμε το αφοριστικό «κλείνει οριστικά η Παραλία «Ναυάγιο» της Ζακύνθου μέχρι τέλους Οκτωβρίου 2023, δηλαδή μέχρι τέλους της φετεινής τουριστικής περιόδου».
Αντ’ αυτού, επαναλαμβάνουμε, ανακοινώνουμε το ευοίωνο : «ανοίγει, τελικά, η προσβασιμότητα στην παραλία «Ναυάγιο» της Ζακύνθου μέχρι τα 30 ή 50 μέτρα από αυτήν, για λόγους ασφαλείας και οδηγούνται οι λουόμενοι σε διπλανές παραλίες, όμως, μπορούν να θαυμάσουν και να φωτογραφίσουν το απείρου κάλλους αξιοθέατο»!.
Έτσι, δεν διώχνουμε τους χιλιάδες Τουρίστες απ’ όλο τον κόσμο, που επισκέπτονται κάθε χρόνο την Παραλία «Ναυάγιο» της Ζακύνθου, ενώ, ταυτόχρονα, δεν στερούμε την Εργασία σε όλους τους επαγγελματίες που απασχολούνται και ζουν από αυτό το είδος του Τουρισμού!
ΠΗΓΗ HELLENIC MEDIA GROUP